skip to Main Content

Edició:
2021

AFA que el presenta:
AFA Fructuós Gelabert

Població:
Barcelona

Modalitat:
Tothom a l’AFA

Breu descripció del projecte:

Com cada any, a finals del primer trimestre del curs, des de la Comissió de Gènere de l’AFA de l’escola llencem una campanya que, aprofitant l’excusa de les celebracions nadalenques, ens serveixi per qüestionar estereotips o dogmes patriarcals tant a les criatures com a les famílies i tota la comunitat educativa. En aquesta ocasió, a través d’una nadala tan coneguda com el “Fum, fum, fum” vam crear una cançó que posava el focus en els estereotips de gènere: https://www.youtube.com/watch?v=b9VedGkhS0I

Pressupost:

Aquesta campanya no va tenir cap cost, ja que la participació de tothom va ser totalment voluntària.

Obstacles a vèncer:

Els propis de qualsevol campanya de conscienciació i sensibilització en temes d’igualtat: rols establerts, pors i incomoditats que suposa la reflexió i crítica a dinàmiques culturals molt establertes.

Col·laboradores:

Direcció, Professorat, Famílies, Infants i joves

Àrea territorial:

Barcelona

Paraules Clau:

Gènere, estereotips, tradicions, Nadal, rols, nens, nenes, infants.

Nivell Educatiu:

Infantil i Primària

Valors clau:

Igualtat, no-discriminació, identificació, apoderament, autoestima, civisme, cooperació, diversitat, ètica, humor, identitat, inclusió, empatia.

Materials necessaris:

Tots els materials han estat realitzats per pares i mares de l’escola, que s’hi han dedicat de manera voluntària i amb la col·laboració, també voluntària, de músics que van prestar-se a posar veu a la cançó.

Necessitats ateses:

Fa un parell d’anys, des de la Comissió de Gènere de l’AFA vam detectar la necessitat de començar a treballar temes de gènere a l’escola i per aquest motiu es va crear la comissió. Aquesta necessitat va ser compartida per l’equip directiu. Aquesta campanya ens va semblar una bona idea per treballar un tema concret com són els estereotips de gènere d’una manera lúdica i amable i en un format que pensàvem que seria idoni per fer-ne difusió.

Persones necessàries:

Membres de la comissió i col·laboradors de l’escola per a la conceptualització de la idea, escriptura de la lletra, realització de la base musical, gravació de les veus i edició del vídeo (15); músics solistes (4), i infants que van gravar els cors (10). És a dir, que hi van participar unes 29 persones (les xifres són aproximades).

Objectius:

El projecte pretén ser una eina que doni peu a la reflexió sobre els estereotips de gènere que tant les criatures com els adults tenim molt integrats. A través d’imatges i fets simbòlics molt coneguts -com els personatges del pessebre, els catàlegs de joguines o els dinars festius- es pretén fer evident l’absurditat de l’atribució de rols, colors o tasques determinades a les persones en funció del seu gènere.
La campanya pretén llançar un missatge que pugui ser llegit per tota la comunitat educativa i que, per tant, tingui diferents nivells d’anàlisi. Així, parteix d’una nadala molt coneguda, un suport en imatges, el sentit de l’humor tant en el text com en el vídeo i un seguit d’exemples o reflexions que van des de les coses més bàsiques fins a qüestionaments més profunds. Per altra banda, el projecte es va crear per ser treballat tant dins l’aula com a casa, generant per tant diferents espais de debat i reflexió, afegint el que pugui sorgir espontàniament entre les criatures.

Període d’execució:

Data inici període d’execució: 10/12/2019
Data final període d’execució: 31/12/2019

Destinatàries:

La campanya va dirigida a tota la comunitat educativa: alumnes, famílies i docents, i per això la cançó té diferents nivells de lectura, de manera que se’n pot fer una aproximació més bàsica dirigida sobretot als infants més petits o un anàlisi més rica i detallada, de cara als infants dels cursos superiors, famílies i equip de mestres. És per això, també, que es va optar per un suport visual que facilita que arribi a tothom i que permet establir una base per generar debat, reflexió i converses a diversos nivells. A més a més, vam comptar amb l’estreta col·laboració de l’equip de mestres, que va fer servir també els materials a l’aula. La cançó es va difondre també via Whatsapp i xarxes socials, arribant així encara a més famílies i acabant-se estenent el seu abast molt més enllà de l’escola.

Fuig, Fuig, Fuig
Back To Top