skip to Main Content

Edició:
2022

AFA que el presenta:
AMPA Escola Santa Anna

Població:
Premià de Dalt

Modalitat:
Transformem la societat

Breu descripció del projecte:
Inspirats en la versió de Beatriz Luengo de la cançó Hawaii de Maluma, vam organitzar un divertit concurs dirigit als alumnes de 4t-6è de l’escola, per lluitar contra els estereotips, i la desigualtat de gènere i la objectificació de la dona.
El concurs: A classe, l’alumnat van escoltar les dues versions de la cançó Haiwaii, l’original de Maluma, i la reinterpretació feminista de Beatriz Luengo. Després van reflexionar sobre les diferències i van identificar l’ús de continguts, expressions i llenguatge masclista.
El següent pas va ser pensar en altres cançons actuals que s’escolten a la ràdio, xarxes, etc i reflexionar si els consideren masclistes. Posteriorment, treballant en grups reduïts, els alumnes van escollir una cançó actual que consideressin masclista, van canviar la lletra per crear la seva versió més feminista.
Un jurat, format per docents de l’escola, membre de l’AFA, tècnica de serveis socials del municipi, van valorar les versions i es van presentar les cançons guanyadores durant la setmana de la dona del municipi.
Es va celebrar la participació de tot l’alumnat amb un diploma de participant i un lot de llibres (tractant el tema de la igualtat) per a cada classe. Als alumnes guanyadors els van donar un clauer commemoratiu.
Aquesta activitat va ser molt ben rebuda pels alumnes, per la direcció del centre i el claustre, i per la regidoria d’igualtat del municipi. El canal multimèdia del municipi va fer un mini-reportage i el vídeo va ser inclòs en la presentació telemàtica del “Protocol contra la violència masclista” de l’Ajuntament de Premià de Dalt.

Pressupost:
Aproximadament 600 EUR per poder adquirir els diplomes i els premis (clauers i lots de llibres per cada classe).

Obstacles a vèncer:
L’obstacle principal és que, malgrat els esforços de les escoles i serveis socials per educar en igualtat, els joves es mouen en una societat on continua predominant actituds i comportaments masclistes, on es normalitza l’objectificació de la dona, i estan exposats a aquesta cultura contínuament a través de la música, videoclips i continguts a xarxes socials.
L’altre obstacle, de caràcter logístic, és que com a AFA estàvem limitats al tipus d’activitat que podíem realitzar a causa de les restriccions del COVID que ens impedien fer reunions de família o entrar a l’escola.

Col·laboradores:
Direcció, Professorat, Famílies, Infants i joves, Administració pública

Àrea territorial:
Maresme

Paraules Clau:
Igualtat de gènere
Violencia masclista
Descriminació
Estereotips
Respecte
Coeducació

Nivell Educatiu:
Infantil i primària

Valors clau:
Respecte.
Igualtat de gènere.
Treball en equip.
Estereotips de gènere

Materials necessaris:
• Accés a tablets per escoltar i analitzar les cançons.
• Diplomes de participació per tot l’alumnat.
• Premi conjunt per cada classe d’un lot de llibres sobre igualtat de gènere.
• Petit premi pels guanyadors de clauer commemoratiu.

Necessitats ateses:
Aquest projecte dona resposta a la necessitat de conscienciar i sensibilitzar als joves sobre dinàmiques culturals molt establertes, i empoderar-los per qüestionar aquests missatges normalitzats a la nostra societat i equipar-los per treballar conjuntament, independentment del seu gènere, per generar debat i canviar un discurs masclista molt present en gran part de la música urbana actual i altres referents culturals.

Persones necessàries:
Es van necessitar voluntaris i una bona coordinació amb els participants per poder dur a terme l’activitat:
• Vàries persones de l’AFA voluntaris.
• Directora del centre i professorat
• Suport i assessorament de serveis socials / regidoria d’igualtat.
• Els alumnes participants.

Objectius:
L’objectiu principal del projecte és, a través d’una activitat divertida, empoderar als joves a analitzar missatges que estan presents i normalitzats en la música i altres referents culturals i a qüestionar rols establerts i interioritzats a la nostra societat.

Període d’execució:
Data inici període d’execució: 01/01/2021
Data final període d’execució: 09/03/2021

Destinatàries:
Alumnes més grans del centre (4t a 6è).

Més informació:
Descarrega el material annex.

Projecte De Coeducació De Hawaii
Back To Top