Edició:
2018
AMPA que el presenta:
AMPA Escola El Turó
Població:
Montcada i Reixac
Modalitat:
Fem xarxa per l’Èxit escolar
Breu descripció del projecte:
Trobada setmanal, els divendres de 60 minuts d’infants acompanyats per un adult, mare, pare, avia, avi, germà, germana etc
Els primers 15 minuts es destinen al berenar i a una mica de esbarjo,
Després comença l’activitat de lectura compartida en veu alta, sense distinció d’infant o adults, (Tot i no ser, en general la nostre llengua mantenim el català com la llengua del club)
Què fem?
- Mirem el llibre físic, repassem la portada i la contraportada, fem conjectures i després ens endinsem a l’història. A cada pagina fem una descripció de la imatge (expressió oral), fem èmfasi al vocabulari nou
- Busquem la definició i aplicacions de les paraules noves,
- Plantegem situacions, proposem alternatives, busquem justificacions o no a les actituds dels personatges,
- Empatitzem amb els personatges o no
- La relacionem amb altres contes que ja hem llegit
- I expliquem anècdotes, els nens i nenes sempre tenen coses a dir,
- Fem crítica de l’obra llegida; ens va agradar, una mica, molt, res…
- Sempre en un clima adient( també entre cançons i rialles)
- Funcionalment treballem amb llibres de préstec de biblioteques escanejats i penjats al núvol de l’AMPA (sense compartir públicament)
- Per fer l’escaneig fem servir la app per Android TinyScanner (gratuïta i fàcil d’utilitzar)
- Amb l’accés a l’internet de l’aula o la biblioteca visionem el conte amb el canó
- Cada conte, ens porta a imaginar i fer una activitat, pintar, retallar, fer manualitats
- Tenim com propòsit créixer, que més famílies participin, i per això fem contacontes oberts a tothom…
Amb ajuts de l’AMPA, l’Escola, o el PEE portem teatre a l’escola. Tot per gaudir junts un temps de qualitat amb els nostres fills/filles i proporcionar activitats culturals de qualitat.
Pressupost:
En el primer any les despeses no van arribar als 100€ Amb la incorporació dels conta contes i altres activitats en funció del pressupost de l’AMPA , 250€
Obstacles a vèncer:
- Manca de recursos materials. No disposàvem de prou material, contes, titelles, etc
- Manca de recursos pedagògics. El nostre nivell de català no era l’adequat.
- Manca de recursos humans. No disposàvem de voluntaris per poder explicar contes, llegir en veu alta amb un cert nivell pedagògic.
Col·laboradors:
Delegació:
Barcelona Comarques
Paraules Clau:
#Família #Llibres #Contes #Somnis #Imaginació #Lleure #Tempsdequalitat #Espaideconvivència #Escola #Valors #Educació #Treball en xarxa #Col·laboració #Responsabilitat #Integració #Català #Montcada i Reixac #EscolaElTuró #Infancia #suportfamiliar
Nivell Educatiu:
Primària
Valors clau:
- Fomentar la unitat familiar
- La lectura com eina per desenvolupar el coneixement
- Gaudir de temps de qualitat sense interferència de mails, trucades, Wathsapp, Telegram, Instagram etc
- Espai de convivència obert a tothom a l’escola
- Educació en valors
- Treball en xarxa
- Treure profit als recursos disponibles
- Consum responsable
- Respecte pel medi ambient
- Llaços familiars i trencar la barrera entre generacions
- Apropar els llibres, la cultura, les arts escèniques als infants
- Arrelar al nouvingut
- Respectar el bagatge interior de cada família i que els permeti obrir-se als altres sense por de ser jutjats
- Enriquir als nostres infants i famílies amb l’ample ventall cultural que tenim
- Desenvolupar-nos com éssers humans pensants
Materials necessaris:
Contes, accès a internet i mitjans per visionar el llibre (canó, pantalla)
Materials fungible, reciclat o altes per fer manualitats
Necessitats atesses:
Al principi hi havia un repte a aconseguir, que els nens i les nenes de l’escola llegissin més, i això ho promovem dotan-los d’habilitats lectores, en l’expressió oral, en la lectura en veu alta i la comprensió lectora. Moltes de les nostres famílies no tenen l’hàbit de llegir a casa, i per tant els infants no poden aprendre dels pares. Tampoc tenen llibres i contes(molt menys en català). Estem parlant d’un alt percentatge de families immigrants del Marroc, Paquistan, Sud-Amèrica, etc. Així que calia intervenir.
Durant el projecte ens vam adonar de la falta de llaços d’unió entre les families dels diferents col·lectius presents a l’escola i per tant vam voler fomentar la convivència enriquidora de tots aquests col·lectius implicant-los en un objectiu comú com fomentar conductes d’aprenentatge als seus fills.
Persones necessàries:
Un/una voluntari /a amb coneixement de la llengua catalana.
Com el grup és d’autogestió les propostes i suggerències sorgeixen del mateix grup.
Les tasques les fan tant adults com infants
Objectius:
- Gaudir en família de la lectura
- Llegir per goig , per plaer, perquè ens fa feliç, perquè ens agrada riure i a vegades també posar-nos sentimentals
- Millorar les habilitats lectores
- Millor la comprensió lectora
- Promoure l’ ús del català en comunitats no catalanoparlants (Principalment de fora de l’estat, Marroc, Pakistan, Índia, resta d’Àfrica, Sud-Amèrica)
- Incorporar noves paraules i enriquir el vocabulari, ampliar-lo
- Promoure la lectura en veu alta
- Millorar la dicció i l’expressió oral
- Promoure la participació de la família a l’escola en temps lectius i no lectius
- Crear consciencia de la responsabilitat de la família en el procés d’aprenentatge
- Dotar a les famílies i als infants de les eines mitjançant la lectura, per aconseguir l’èxit educatiu tot i partir d’unes premisses socioeconòmiques i culturals baixes
- Promoure la visites a les biblioteques del municipi
- Donar a conèixer a les famílies el recursos del nostre municipi, carnet de biblioteques, accés a internet, mitjans audiovisuals, etc
- Promoure la participació dels racons de contes que ofereix el municipi
- Apropar altres formes d’expressió artístiques a famílies sense recursos
- Fomentar l’autogestió per parts de les famílies
- Estimular la creativitat de les famílies
- Crear noves relacions entre diferents grups ètnics, racials, socials, i trencar l’obstacle del gènere per a molts homes i dones
- Fer amics i amigues
- En cas específics, donar suport a famílies usuàries del CDIAP DAPSI (Detecció, Atenció, Prevenció i Suport a la Infància) com a l’hora del conte. La lectura de contes adients i un ambient estimulant és molt millor que llegir a casa sense ajuda.
Creiem que podríem ser guanyadors:
- Perquè es un projecte potent, que fa visible les dificultats que afronten les AMPA’s a escoles segregades, i com, mitjançant l’entusiasme i la convicció algunes coses tenen la possibilitat de canviar
- Perquè val la pena intentar crear espais de convivència i que siguin reconeguts per la tasca meravellosa que es fa
- Perquè fa visible una escola segregada amb molts èxits guanyats com tantes que hi ha com la nostre arreu del país
- Perquè a l’escola publica catalana fem coses per millorar el rendiment acadèmic dels infants amb qualitat, amb valors, i mantenint la llengua pròpia tot i no ser la més comuna a l’escola
- Perquè les families han de tornar a sentir que són valorades i que la seva aportació a l’ensenyament també és important
- I perquè aquest projecte ho té tot
Període d’execució:
20/01/2017 a 15/06/2017
Destinataris:
Nens i nenes entre 3 i 12 anys alumnes de l’escola acompanyats/des per un familiar.
DADES PERSONA DE CONTACTE:
AMPA:
AMPA Escola El Turó