skip to Main Content

Edició:
2022

AFA que el presenta:
AFA Escola el Vilot de Sucs

Població:
Sucs

Modalitat:
Transformem la societat

Breu descripció del projecte:
Des de l’AFA de l’escola de Sucs el curs 2020-21 vam començar un nou projecte anomenat “Aprenem des de…” amb una programació inicial de tres anys i una sèrie d’activitats relacionades entre elles i que s’adrecen tant a les famílies i a l’alumnat de l’escola com a la resta del veïns del poble de Sucs . Aquest curs 2020-21 vam treballar l’alimentació com a eix principal del projecte.
Vam organitzar dos xerrades en línia adreçades a totes les famílies, mestres de l’escola i als alumnes de cicle superior: “Alimentació familiar saludable” amb la ponent Isabel Escuer va parlar sobre els sucres, additius i la lectura d’etiquetes , i “Estil de vida residu zero” amb la doctora Esther Peñarrubia que ens va explicar com reduir els residus a casa i com fer una compra sostenible.
L’escola de manera paral·lela va fer un treball a l’aula, amb vídeos de la ponent sobre alimentació per al cicle inicial i mitjà i treball de residus amb llibres relacionats proporcionats per l’AFA per Sant Jordi. També vam impulsar un receptari saludable entre totes les famílies de l’escola.
Per posar en pràctica tot plegat vam organitzar una cursa familiar d’orientació pels espais naturals del poble, oferint un esmorzar saludable, reduint els residus amb la utilització de bosses de cotó de l’AFANOC i dispensadors d’aigua.
Com a projecte de poble, i després d’un treball previ a les aules, l’alumnat de l’escola va repartir a totes les cases un paquet de bosses per reduir el plàstic en la compra a granel i fruita tot explicant els beneficis de la seva utilització. Hi van participar els pocs establiments del poble. Aquesta part el projecte va sortir als mitjans de comunicació de Lleida. També van repartir a les famílies bosses de pa decorades per l’alumnat .
Des de l’AFA hem estat coherents fomentant les compres als comerços de proximitat, amb qui també hem treballat, a les associacions i als centres especials de treball de la zona per fomentar la sostenibilitat i solidaritat.

Pressupost:
Adjuntem el pressupost en un fitxer adjunt.

Obstacles a vèncer:
El major obstacle que hem tingut en el nostre projecte ha estat la manca de motivació d’algunes famílies per la part més formativa, sobretot aquelles famílies que precisament creiem que havien de conscienciar-se dels beneficis que poden obtenir amb un estil de vida saludable i sostenible . Sortosament, aquest multienfocament del projecte ha facilitat que hagi arribat a tothom, fins i tot a aquells menys motivats, ja que des de l’escola també s’ha incidit en els tipus d’esmorzars, embalatges i els veïns també han incorporat la compra sostenible dins dels seus hàbits diaris.

Col·laboradores:
Direcció, Professorat, Famílies, Infants i joves, Entitats locals, Administració pública

Àrea territorial:
Lleida

Paraules Clau:
Alimentació Saludable
Participació
Xerrades virtuals
Sostenibilitat
Solidaritat

Nivell Educatiu:
Infantil i primària

Valors clau:
Amb el nostre projecte pretenem treballar:
– L’alimentació saludable per tenir cura del nostre cos i de la nostra família.
– La participació de tota la comunitat educativa, mestres, alumnat i famílies, tant en activitats escolars com en activitats fora de l’horari lectiu.
– La inclusió de l’AFA com a una entitat més del poble amb l’organització d’activitats obertes per a tothom.
– El treball dels valors de la sostenibilitat i la cura del medi ambient.
– El foment de les compres sostenibles i solidàries.

Materials necessaris:
Hem utilitzat tota mena de materials per les diferents actuacions que hem fet durant aquest curs escolar a causa de la diversitat d’actuacions realitzades.
Hem comprat llibres, bosses de cotó per a la cursa, bosses de cotó pel pa, dispensadors d’aigua, esmorzars saludables… En tot això hem intentat evitar els materials d’un sol ús i, en tot cas, si era inevitable, hem comprat utensilis de cartró i no de plàstic.
Hem utilitzat sempre que hem pogut suports digitals per evitar fer un ús excessiu de material fungible, com per exemple el paper…Així les circulars i la informació bàsicament s’han realitzat amb programes digitals i hem fet us de les xarxes social, correus electrònics per a fer-ne difusió. Hem utilitzat també eines com codis QR per la cursa d’orientació.

Necessitats ateses:
El nostre projecte neix davant la necessitat de treballar una relació saludable amb l’alimentació i tot el que l’envolta. Intentem que el treball sigui global, dirigint-nos tant als infants com a les famílies, i de retruc, a tot el poble, i des d’un context escolar i extraescolar.
L’obessitat i la ingesta d’aliments processats, sucres i additius, són una de les preocupacions màximes de la societat actual davant de les malalties i disfuncions orgàniques que generen, i la pandèmia no ha fet més que disparar encara més aquesta relació no saludable. Oferir informació, formació i exemples pràctics a tota la comunitat creiem que és la clau per obtenir els resultats desitjats.
Relacionat amb uns bons hàbits alimentaris també cal treballar la gestió de residus que generem: més plàstic en els productes alimentaris vol dir aliments més processats i, per tant, menys saludables. Per això, també vam creure important treballar aquesta part. A més a més, és clar, tenint en compte l’emergència climàtica que patim a nivell mundial i la necessitat que els infant en prenguin consciència. També, dins del marc de sostenibilitat ambiental, hem treballat amb una implicació social i solidària que dona resposta a la línia de treball que volem seguir en tots els projectes que realitzem i que ajudarà a treballar en coherència amb el nostre entorn i el moment social en el que vivim.

Persones necessàries:
Com a part organitzadora, la Junta ha estat al capdavant del projecte i les activitats amb el suport estret de l’escola el Vilot, cos de mestres i equip directiu. A més a més, en les diferents actuacions hi han col·laborat les famílies, l’alumnat i el personal de l’Ajuntament de la EMD de Sucs.

Objectius:
1.Oferir activitats formatives a les famílies a través de xerrades d’experts i tallers.
2.Posar en valor l’alimentació saludable i els seus beneficis a curt i llarg termini
3.Desenvolupar estratègies pràctiques amb els infants perquè interioritzin els conceptes treballats
4. Reduir els residus, concretament els plàstics, com a projecte d’escola, de família i de poble.
5. Treballar amb tota la comunitat -famílies, escola, poble- perquè la transformació arribi a tots els nivells.

Període d’execució:
-Data inici període d’execució: 11/01/2021
-Data final període d’execució: 30/06/2021

Destinatàries:
Va dirigit a l’alumnat i les famílies de l’escola el Vilotal professorat i equip directiu de l’escola i als veïns i veïnes del poble, així com entitats i establiments.

Més informació:
Descarrega el material annex.

Aprenem Des De L’alimentació
Back To Top